Filosofie
Wij geloven dat we, om uit het menselijk potentieel te kunnen halen wat erin zit, ons moeten bezinnen op begrippen als "het onderbewustzijn", "wilskracht", en "met hart en ziel bezig zijn" ... oprecht verlangen om de wereld te dienen". Wij willen de mensen de deugden voorhouden van introspectie en een voortdurend streven naar "perfectie", waarbij ze inspiratie kunnen putten uit het bedrijfsmotto "Eerbiedig de wereld" en "Houd van mensen".
Met andere woorden:
Of het nu gaat om onderzoek en ontwikkeling, bedrijfsmanagement of welk ander aspect van het zakenleven ook, de drijvende kracht wordt gevormd door "mensen". En mensen hebben hun eigen wil, hun eigen geest en hun eigen manier van denken. Als werknemers zelf onvoldoende gemotiveerd zijn om het doel van groei en technologische ontwikkeling tot hun persoonlijke te maken ... dan zal er eenvoudig geen groei zijn, geen verhoging van de productiviteit en geen technologische ontwikkeling.
Kortom:
Wat we maken of doen, doen we met: |
- Schoonheid
- Kwaliteit
- Perfectie
|
Waarmee doen we dit: |
- Respect
- Medeleven
- Nederigheid
- Gezelligheid
|
Hoe doen we dit: |
|
Gewenst imago:
KTL staat voor kwaliteit, integriteit, levert volgens afspraak en denkt te allen tijde aan de mens en zijn omgeving.
Emotionele intelligentie
Emotionele intelligentie verwijst naar de capaciteit om onze eigen gevoelens en die van anderen te herkennen, om het motiveren van onszelf en om het goed omgaan met emoties zowel die in onszelf als die in onze relaties.
Het beschrijft bekwaamheden die zijn te onderscheiden van, maar complementair zijn aan, academische intelligentie, de puur cognitieve capaciteiten die met een IQ-test worden gemeten. Veel mensen zijn wat boekenkennis betreft ontwikkeld, maar ontberen emotionele intelligentie, zodat ze voor mensen werken met een lager IQ dan zij die wel uitmunten in emotionele intelligentie.
Deze twee verschillende soorten intelligentie, de intellectuele en de emotionele, berusten op activiteiten van verschillende delen van de hersenen. Het intellect is uitsluitend gebaseerd op de werking van de neocortex, een meer recent geëvolueerde, buitenste laag van de hersenen. De emotionele centra liggen dieper in de hersenen, in de oudere subcortex: emotionele intelligentie berust op de werking van deze emotionele centra, in samenhang met de intellectuele centra.
Tot de invloedrijkste theoretici over intelligentie die wezen op het verschil tussen intellectuele en emotionele capaciteiten behoort
Howard Gardner, een psycholoog van
Harvard, die in 1983 een breed aanvaard model van meervoudige intelligentie voorstelde. Op zijn lijst van zeven soorten intelligentie staan niet alleen de bekendere verbale en rekenkundige bekwaamheden vermeld, maar ook twee persoonlijke vormen: het kennen van je innerlijke wereld en sociale expertise.
Een breed opgezette theorie van emotionele intelligentie werd in 1990 geformuleerd door twee psychologen,
Peter Salovey van Yale, en
John Mayer, momenteel werkzaam aan de University of New Hampshire.
Een ander baanbrekend model van emotionele intelligentie werd in de jaren tachtig geformuleerd door
Reuven Bar-On, een Israelische psycholoog. En in de afgelopen jaren formuleerden verschillende theoretici variaties op hetzelfde thema.
Savovey en Mayer definieerden emotionele intelligentie als het herkennen en reguleren van gevoelens van jezelf en van anderen, en het gebruiken van gevoelens om denken en handelen te leiden. Terwijl zij zijn doorgegaan met het verfijnen van de theorie, hebben wij hun model opgevat op een manier die wij het meest bruikbaar vinden voor het inzicht in de manier waarop deze talenten van belang zijn in het beroepsleven.
Onze aanpassingen omvatten de volgende vijf emotionele en sociale basisvaardigheden:
Zelfinzicht: weten wat we op een bepaald moment voelen, en gebruik maken van die voorliefdes die ons helpen bij het nemen van beslissingen; een realistische beoordeling van onze eigen bekwaamheden en een goed gefundeerd gevoel van zelfvertrouwen hebben.
Zelfregulatie: hanteren van onze emoties zodat ze de gestelde taken eerder vergemakkelijken dan verstoren; nauwgezet te werk gaan en uitstellen van bevrediging om doelen na te streven; goed herstellen van emotionele stress.
Motivatie: gebruik maken van onze diepste voorliefdes om ons op weg te helpen naar onze doelen, om ons te helpen initiatief te nemen en uitzonderlijk effectief te zijn en om door te zetten als we tegenslagen en frustraties tegenkomen.
Empathie: aanvoelen wat mensen voelen, in staat zijn je in hun standpunt te verplaatsen en opbouwen van relaties en overeenstemming met een grote verscheidenheid van mensen.
Sociale vaardigheden: goed hanteren van emoties in relaties en juist interpreteren van sociale situaties en netwerken; vlot omgaan met anderen; gebruik maken van deze vaardigheden om mensen te overreden, leiding te geven, te onderhandelen en tegenstellingen te regelen, in het kader van samenwerking en teamwork.
Zoals het zakendoen verandert, zo veranderen ook de eigenschappen die nodig zijn om in het bedrijfsleven te overleven, laat staan om uit te blinken. Door al deze veranderingen wordt er steeds meer waarde toegekend aan emotionele intelligentie. De oplopende concurrentiedruk kent een nieuwe waarde toe aan mensen die zichzelf motiveren, initiatief vertonen, een innerlijke drang hebben zichzelf te overtreffen en die optimistisch genoeg zijn om omzwaaiingen en tegenslag in een voorwaarts gerichte beweging te overwinnen. De steeds drukkende noodzaak om klanten goede service te verlenen en vloeiend en creatief met een steeds groeiende groep van uiteenlopende mensen samen te werken maken empathische bekwaamheden des te essentiëler.